5 gode råd til en mere effektiv administration

En effektiv boligadministration kræver digitale tjenester, der bidrager ved både at aflaste personalet og beboerne. Læs de 5 gode råd til, hvordan I kan målrette jeres indsats.
Skrevet af Louloua Maoued den 08.10.2020, 10:00

Hos Bleau er vi eksperter i digitale løsninger til den almene boligsektor. Vi har mange års erfaring indenfor webtilgængelige selvbetjeningsløsninger, og dertil har vi udviklet en del tjenester, der kan effektivisere arbejdsgangen i jeres boligadministration. Tjenesterne bidrager alle til en mere effektiv vidensdeling, ved at bygge bro i betjeningen af beboerne gennem beboerweb, samt betjeningen af jeres beboerdemokrater gennem et bestyrelsesweb.

1. Målret indsatsen med et beboerunivers

Med en personlig side, har beboeren nem adgang til og overblik over nødvendig information om sit lejemål f.eks. råderet og forbrug. Administrationen får dermed en direkte kommunikationskanal, hvor de kan tilrettelægge relevante nyheder og information til den enkelte bruger eller afdeling. Beboeren slipper altså for at sortere gennem generelt indhold, for at finde den rette viden. Du finder mere information om, hvordan Beboerweb gør hverdagen enklere, ved at klikke på knappen herunder.

Læs mere om Beboerweb her

2. Digitaliser jeres henvendelsessystem

For optimal udnyttelse af beboerens personlige side, bør denne være udstyret med muligheden for at oprette og gennemføre digitale henvendelser. Det skaber automatisk en bedre og mere effektiv behandling af henvendelser - både fordi beboeren har mulighed for at betjene sig selv 24/7, men også fordi det letter en spidsbelastning for personalet, der derfor kan omfordele ressourcerne og opretholde det høje serviceniveau. Sammenlagt hjælper Serviceweb og det digitale henvendelssystem med at styrke dialogen mellem personale og beboere.

Læs mere om Serviceweb her

3. Gør det nemt at være beboervalgt

Planlægning af bestyrelsesmøder er ofte karakteriseret af gigantiske excel-ark, som kan være umulige at holde styr på. Derfor går meget af tiden ofte med at koordinere logistik og opretholde procedure. Tænker man bestyrelsens rolle ind i de digitale tjenester, kan man forenkle dét at være beboervalgt, og sørge for at møderne ikke drukner i administration, print af dokumenter og manglende overblik. Med Bestyrelsesweb kan bestyrelserne få glæde af en effektiv mødekalender, der samler vigtige referater, dokumenter, og dagsordner. Dermed kan bestyrelserne problemfrit planlægge bestyrelsesmøderne - til fordel for alle i boligorganisationen.

Læs mere om Bestyrelsesweb her

4. Webtilgængelighed vinder

Mindst 20 % af den danske befolkning har brug for hjælpeværktøjer for at tilgå digitale tjenester på lige vilkår med andre. For at blive gearet til at overholde kravene om webtilgængelighed, skal jeres websteder være konstrueret webtilgængeligt, så de kan understøtte anvendelsen af disse værktøjer. Foruden at være lovkrav, sikrer en webtilgængelig digital tjeneste, at alle besøgende får en bedre oplevelse.

Læs mere om webtilgængelighed her

5. Udvikling baseret på data

En vigtig del af processen er kontinuerligt at udvikle og forbedre de digitale tjenester, der implementeres. Vores erfaring er, at udviklinger oftest ender som vellykkede forbedringer, hvis udvidelsen eller forandringen er baseret på data. Ejer af digitale tjenester bør være tilhænger af data-baseret udvikling og optimering, fordi man med denne tilgang kommer ud over de knap så saglige mavefornemmelser og gode antagelserr. Det handler om at tilbyde løsninger, der rent faktisk gør en forskel for slutbrugeren. Vi har udviklet Bleau Insights, der er jeres personlige værktøj til at optimere og strømline jeres webløsninger.

Læs mere om Bleau Insights her