Selv den mest effektive søgefunktion er (desværre) ikke tankelæser
Vi har tidligere skrevet om hvordan vi bruger filtrerede søgning til at optimere søgeresultater. For at fremskaffe så relevant et søgeresultat som muligt, er det vigtigt, at indholdet er ordentligt klassificeret og optimeret. Til det bruger vi i moliri automatisk tagging af indhold. Tagging er et ofte benyttet begreb for klassificering af indhold. Det kan gøres manuelt, men i moliti foregår det altså også automatisk. Hvorfor er automatisk tagging smart? Ifølge vores adfærdsanalysser sætter brugerne sjældent selv metadata på indhold på deres intranet: Brugerne vil blot kunne publicere indholdet hurtigt og nemt - uden at skulle tage stilling til en masse ekstra valgmuligheder for klassificering.
Dette faktum medfører desværre, at der bliver oprettet indhold, som kan være svært at finde igen. Mange har så en forventning om, at søgningen er så intelligent, at den kan læse tanker hos den enkelte bruger - men der er vi desværre ikke kommet til endnu.
Så for at sikre en større kvalitet i fremsøgning af indhold, arbejder vi med automatisk klassificering af indhold i moliri. Den automatiske tagging foregår ved hjælp af såkaldte algoritmer, der er i stand til at sætte ekstra metadata på indholdet - uanset om dette indhold måtte være en artikel eller et dokument.
Automatisk klassificering af indhold i moliri
Klassificeringen fungerer på den måde, at indholdet scannes igennem efter nøgleord. Hvis et nøgleord findes i teksten, så bliver dette nøgleord markeret som metadata - altså, tagges indholdet med dette nøgleord. Resultatet af dette er for det første, at hvis en bruger søger på præcist dette nøgleord eller tag, så boostes indholdet i søgeresultatet. For det andet, så bliver det nu muligt at anvende dette tag, som et kriterium i den filtrerede søgning.
Nøgleord eller tags kan findes flere forskellige steder. moliri fødes som standard med henholdsvis tags og kategorier. Disse nøgleord er på alt indhold og derfor vil moliri automatisk scanne for disse nøgleord i alt nyt indhold. Såfremt et nøgleord indgår i teksten, så vil dette tag automatisk blive sat på indholdet.
Eksempel: Den automatiske tagging i moliri finder frem til tagget "logo". Artiklen ville nu blive boostet i søgninger, hvor "logo" indgår som søgeord.
Det enestående i moliri er, at nøgleord også kan findes i form af brugerdefinerede felter. En bruger af moliri kan vælge at oprette et brugerdefineret felt, som indeholder alle kunder i organisationen. Hvis indholdet indeholder kundenavnet, så bliver kunden markeret på dokumentet.
Hvad med gammelt uklassificeret indhold?
Mange virksomheder har uklassificeret indhold arkiveret på gamle filservere eller f.eks. på en gammel Sharepoint. Til moliri tilbyder vi en fantastisk migreringstjeneste, der udover at gøre organisationen i stand til at importere en stor mængde filer - og så foretager en automatisk tagging og dermed klassificering af alle filer på én gang. Det har stor betydning i forbindelse med den kæmpe opgave, der oftest forbindes med at få ryddet op og optimeret indholdet i overgangen til et nyt intranet.
Med moliri gør vi en dyd ud af at skabe meningsfuld og relevant vidensdeling for jeres medarbejdere. Når vi belyser vigtigheden af en optimeret søgning og afledt heraf en optimering af jeres indhold, så er det alene for at skabe en så optimeret digital arbejdsplads, som overhovedet muligt, hvor relevant indhold altid er tilgængeligt for hurtig vidensdeling uanset tid og sted. Dette giver i forvejen mening for moliris mange brugere.