Skip til hoved indholdet
    Hjem Blog Derfor skal du elske tags

Tilpasser I jeres indhold efter CMS-systemet eller omvendt?

I ethvert CMS-system, er det vigtigt, at det er nemt at oprette og organisere indholdet. Og mens de fleste CMS løsninger understøtter dette i dag, er mange af dem stadig kendetegnet ved at have en meget stiv og silobaseret struktur, som begrænser mulighederne for at tilpasse systemet til indholdet.

Måske genkender du situationen at skulle oprette en side, som du gerne vil placere flere steder. Det kunne f.eks. vedrøre en vigtig nyhed eller faglig instruks, som du ved, besøgende ofte forventer at finde på flere forskellige områder af løsningen, eller måske på tværs af flere af jeres kanaler. Og for at favne slutbrugernes adfærdsmønster, kopierer du siden, og placerer dem på de respektive sider/kanaler. Men selvom det måske hjælper de besøgende lige nu, så gør du faktisk både dig selv og dem en bjørnetjeneste på sigt. For næste gang siden skal opdateres eller vedligeholdes, f.eks. fordi indholdet ikke længere er aktuelt, eller fordi et link, du har anvendt, ikke længere fungerer, så skal du jo gøre det alle steder, hvor siden er tilgængelig. Og hvor var det nu lige, du havde lagt alle de sider? Forestil dig så samtidig, at alle dine kollegaer gjorde det på samme måde. For det er klart, at jo større og mere kompleks, løsningen og jeres organisation er, jo større er sandsynligheden også for, at mængden af indhold, der forgrenes ud på forskellige sider eller kanaler, og som resultat bliver besværligt at vedligeholde over tid, stiger markant.

Hovedpinepillen mod tilsandede løsninger

Tags kan betragtes som digitale mærkater til jeres indhold. De giver mulighed for at tildele nøgleord eller kategorier til indholdet, som efterfølgende kan bruges til at finde og organisere indholdet. Muligheden for at anvende tags til placering af indholdet løser derfor netop ovenstående udfordring, for med tags bliver jeres indhold ultrafleksibelt, automatisk organiseret, nemmere at vedligeholde, og generelt mere brugervenligt at arbejde med. Tags optimerer altså jeres indholdsadministration, og forbedrer samtidig jeres løsnings ydeevne og jeres besøgendes brugeroplevelse. Tags er med andre ord ikke kun nyttige under indholdsoprettelsen, men også når det kommer til at holde jeres hjemmeside eller intranet i topform på lang sigt.

Vi har herunder skrevet et par gode grunde til at vælge en løsning, der gør brug af tags.

Fordele ved at anvende tags

Med tags bliver jeres indhold ultrafleksibelt. Det betyder, at alt indhold kan betragtes som globalt indhold, som dermed kan bruges og genbruges på tværs af alle jeres sider og sites - uanset om der er tale om forskellige områder på én løsning eller forskellige kanaler. F.eks. er det muligt at lade det samme stykke indhold leve på forskellige steder på en hjemmeside, eller på tværs af forskellige hjemmesider. Det er typisk en stor fordel, hvis indholdet f.eks. både skal præsenteres som en almindelig indholdsside, og samtidig som et resultat af en guidet brugerrejse, eller måske som foreslået indhold til en besøgende, der har besøgt en anden relateret side.

Når du arbejder med tags, kan du oprette indhold hurtigere. Du skal f.eks. ikke bruge tid og energi på at beslutte dig for, hvor indholdet skal placeres i navigationsstrukturen, før du kan gå i gang med at oprette indholdet. Og vælger du senere at flytte indholdet til et andet sted, sker dette også blot ved hjælp af udskiftning eller tilføjelse af et tag.

Med tags kan du hurtigt og nemt oprette sektioner eller områder på din løsning, der viser indhold baseret på bestemte tags. Gennem opsætningen definerer du blot, hvilket indhold, der skal samles på siden, hvordan de rent designmæssigt skal præsenteres, og hvordan de skal sorteres for besøgende. Systemet vil herefter automatisk generere hele sidestrukturen for det pågældende område. 

Og hvis du på et senere tidspunkt beslutter dig for at ændre i navigationsstrukturen, er det ligeledes hurtigt og enkelt. Her vil det således kun være nødvendigt at opdatere tags, hvorefter indholdet automatisk vil tilpasse sig den nye struktur.

I takt med at jeres løsning vokser med mere og mere indhold, er det afgørende, at I er i stand til at holde indholdet opdateret og relevant. Og her hjælper tags jer også. For i modsætning til traditionelle CMS-systemer, som eksemplet i indledningen beskriver, vil det med tags altid være den samme side, og ikke kopier af den samme side, som publiceres på tværs af forskellige områder eller kanaler. Dermed centraliseres vedligehold af jeres indhold, hvilket er en stor fordel ift. at opretholde den digitale hygiejne og dermed undgå, at løsningen ”sander til” over tid. Tags hjælper altså ikke kun med en nemmere indholdsoprettelse og organisering af indholdet, men de gør også jeres vedligeholdelsesproces langt mere effektiv og mindre tidskrævende.

Når jeres indhold er beriget med tags, bliver det også lettere for jeres besøgende at finde det, de søger efter. For det første bliver det nemmere at navigere på løsningen, og på den måde finde frem til det rigtige indhold. Men samtidig kan tags også sørge for automatisk at præsentere relateret indhold, som besøgende måske også ville finde relevant i deres specifikke situation. Og med en kraftfuld søgefunktion, der kan tage højde for tags, kan jeres besøgende hurtigt få vist relevante søgeresultater. Dette forbedrer brugeroplevelsen, og forøger ligeledes sandsynligheden for, at de rent faktisk finder det indhold, de leder efter.

For dem, der prioriterer søgemaskineoptimering (SEO), er tags en vigtig ressource. Ved at tilføje relevante tags til dit indhold, hjælper du søgemaskiner med at forstå dit indholds emner og forbedre dets synlighed i søgeresultaterne. Dette kan føre til øget trafik og flere relevante besøgende på jeres løsning.

Hold dig opdateret om Bleau

Bleau A/S
Vejlbygade 16c, 1. sal
8240 Risskov

Telefon: + 45 70 20 88 33
info@bleau.dk

Telefontider support

Genveje til