Når service bliver til spam (Koster det dyrt!)

Pas på med hvordan og hvad du kommunikerer, forskellen på service og spam kan være tynd. Tidligere i år fik et taxaselskab en betydelig bøde for at have sendt knap 30.000 sms’er ud til kunder, der har anvendt en app til at bestille en taxatur ved selskabet.

Taxaselskabet valgte at oplyse deres kunder om et opsagt samarbejde med en samarbejdspartner via sms. Den beslutning koster nu selskabet 250.000,- kroner.

SMS'en med intentionen om at være en servicemeddelse til kunderne om et endt samarbejde blev af retten vurderet, som en overtrædelse af spamforbuddet, der er omfattet af markedsføringsloven.

Budskabet i sms'en var blandt andet, at kunderne nu ikke længere kan benytte én bestemt app, men derimod i fremtiden skal benytte taxaselskabets egen app til bestilling af taxature.

Budskabet og det faktum, at der ikke var mulighed for let og gebyrfrit at afmelde sig yderligere meddelelser, var udslagsgivende for rettens afgørelse.

Hvad har taxaselskaber og boligselskaber til fælles?

En tilsvarende sag for boligselskaber kan fx opstå ved offentliggørelsen af vindere af en byggeentreprise, udskiftning af tv- eller bredbåndsleverandør eller samarbejde om delebilsordning.

For boligselskaberne handler det om at vælge den rigtige kommunikationskanal, som er afstemt med brugernes forventninger.

Derfor anbefaler vi, at informationer af den type publiceres som nyheder på Beboerweb, eventuelt kombineret med nyhedsbreve; hvor beboerne naturligvis har givet samtykke om modtagelse af digital post – ellers kan det blive en meget dyr besked, der ryger afsted.