I starten af 2014 gik Lemvig Kommune i luften med en ny webløsning. Forsiden var i høj grad baseret på branding og muligheden for selvbetjening. Efter et års tid med den nye løsning var kommunen klar til at lave nye tiltag på forsiden – især fordi at man havde et stort ønske om integrere sociale medier, som et fast element på forsiden.
Kommunens gamle desktopforside bestod af to kolonner, hvor den ene viste seks selvbetjeningsydelser, mens den anden kolonne viste kommunens seneste nyhed. Vi gik derfor i gang med at lave en analyse af borgernes brug af forsiden, hvor vi bl.a. kiggede på data i programmer såsom Google Analytics og Heatmaps. På baggrund af analyserne, samt de ønsker Lemvig Kommune havde, ændrede vi de to oprindelige kolonner til de nuværende tre. En kolonne, der består af seks selvbetjeningsydelser, en der viser tre nyheder samt en kolonne, der viser kommunens seneste tweets. Løsningen er selvfølgelig baseret på responsive design, så de tre kolonner tilpasser sig mobile enheder. Ved at integrere de sociale medier på lemvig.dk har kommunen i høj grad tænkt på borgerinddragelse, samt at kunne styrke medarbejdernes dialog med borgerne.
Kommunikationschef i Lemvig Kommune, Kristian Hansen:
”I arbejdet med at få den gode fortælling om egnen ud over rampen har styrkelsen af vores egne kommunikationskanaler været højt prioriteret. Vi har skabt en forside på lemvig.dk, hvor borgere og lokale foreninger har mulighed for at bidrage med tekst, videoer og billeder. Samtidig får kommunens indhold på sociale medier også et liv på hjemmesiden. Vores indsats på sociale medier og indsats omkring udvikling af hjemmesiden går hånd i hånd”.