Vi sluttede første indlæg om vidensdeling af med at fastslå, at "sharing is caring". Èn af de største motivationsfaktorer til vidensdeling er nemlig , at medarbejderne ønsker at hjælpe organisationen med at nå sine mål.
Og faktisk har medarbejderne i de senere år overtaget hovedrollen for vidensdeling fra teknologi og software. Det skyldes, at man har indset, at vidensdeling handler om interaktion og sociale relationer. Teknologi og software spiller stadig en rolle, men det venter vi lige en uge med at gå i dybden med.
Sociale elementer
Der er grundlæggende en større vilje til at dele sin viden med én man har det godt med rent socialt.
Det er en af grundene til, at sociale elementer skaber bedre vidensdeling. En anden grund er, at de har potentiale til at skabe sammenhold på tværs af en stor organisation, der er spredt over et stort geografisk område.
På den måde kan sociale elementer over tid føre til en social relation mellem medarbejdere der ikke har den daglige arbejdsgang i samme afdeling – og det kan altså skabe øget vidensdeling på tværs af afdelinger.
Tre tricks til bedre vidensdeling
Ligesom i sidste uge får I tre tricks til bedre vidensdeling, og denne uge tager de tre tricks udgangspunkt i medarbejdernes interaktion på intranettet.
Del viden om arbejdsopgaver
Gør det til en vane løbende at gøre jeres kollegaer opmærksomme på hvilke arbejdsopgaver, I sidder med. Sådan skærer I ned på dobbeltarbejde og dårlige procedurer, imens der åbnes for løbende sparring mellem kollegaer, hvilket optimerer hverdagen.
Slip dialogen løs
Nogle mener, at sociale elementer er en tidsrøver. Det mener vi ikke. Den spontane og uplanlagte dialog kan nemlig skabe nye idéer og processer – helt uden det var meningen. Den slags held i uheld har blandt andet ført til flere kendte opfindelser.
Digital opslagstavle eller digitalt mødested?
Mange intranet ender som en digital opslagstavle, men hvis intranettet baseres på samarbejde og dialog skabes et digitalt mødested, hvor socialisering og vidensdeling smelter sammen til ét flow af interaktion mellem medarbejderne.
I trejde del af vores Vidensdeling-serie, kigger vi nærmere på, hvordan jeres platform fremmer social interaktion og undgår at ende som en teknisk barriere for jeres vidensdeling. Læs mere her.
Læs mere om vores løsninger til vidensdeling her https://moliri.dk/loesninger