Tilbage i 2011 udførte vi en undersøgelse af mobilvenligheden på alle landets 98 kommunale hjemmesider. Dengang var der kun syv kommuner med en mobilvenlig hjemmeside, mens yderligere 29 havde konkrete planer om at imødekomme det stigende krav om mobilvenlighed.
I 2014 havde vi igen de kommunale hjemmesider under luppen, og dengang var antallet af kommuner med mobilvenlige hjemmesider steget til lidt over halvdelen – nemlig 57.
Men hvad så med i 2016?
Mobilvenlighed er fortsat et stort fokus fra vores side af, så vi har igen taget et nærmere kig på den samlede mobilvenlighed blandt landets kommuner. I år er tallet oppe på 87 kommuner med mobilvenlige hjemmesider.
Det er en positiv udvikling, men det er tankevækkende, at der i de 11 kommuner uden mobilvenlige hjemmesider bor næsten 500.000 borgere, som altså ikke får behovet for selvbetjening og information på farten opfyldt. Men hvor stort er behovet for mobilvenlighed egentlig i dag?
Næsten hver tredje fra smartphone
Vi har også analyseret på data fra alle vores kommunale hjemmesider, og over en to-måneders periode var hele 46% af trafikken fra mobile enheder.
30%. Eller næsten hver tredje besøgende tilgår de kommunale hjemmesider via smartphone. I 2014 foretog vi en lignende analyse, og dengang var kun 17% af trafikken via smarthpone, mens den samlede traffik fra mobile enheder var 35%.
Det viser os, at behovet for mobilvenlighed bestemt ikke er blevet mindre i løbet af de seneste to år – og faktisk forventer vi, at behovet kun bliver større i fremtiden.
Vi har fundet stor forskellighed i forhold til, hvordan de kommunale hjemmesider præsterer. Der er flere grader af mobilvenlighed, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved hastighed, hvordan forsiden er udformet, samt om der er tale om en responsiv hjemmeside eller en dedikeret mobilside – som to af landets kommuner anvender.
I vores undersøgelse af de kommunale hjemmesider mobilvenlighed har vi anvendt Googles mobilvenlighedstest. Den bedømmer hjemmesider ud fra en række kriterier, og vi har taget udgangspunkt i væktøjets umiddelbare vurdering – altså mobilvenlig eller ikke-mobilvenlig.